miercuri, 2 aprilie 2008

Piramida de sticla a muzeului Luvru






















Muzeul Luvru din Paris este o cladire istorica, avand o arhitectura variata si una dintre cele mai ample si valoroase colectii de arta din lume. Fostul palat de resedinta, dupa parerea mea, e mai mult decat impresionant, este cu adevarat grandios. Totusi, nu as vrea ca acest articol sa se refere la muzeul in sine, sau la operele de arta pe care le cuprinde, ci, mai degraba, la un alt aspect al Luvrului, un aspect mai recent, dar demn de luat in seama: piramida care constituie intrarea in muzeu. Un element care tine de epoca noastra contemporana, amplasat alaturi de un centru cultural vechi de sute de ani... Dar, oare aceasta piramida din sticla nu poate reprezenta o forma de arta? O forma de arta, sau, oricum, un simbol ce ii confera „un plus de culoare” batranului palat.
Parerile sunt impartite, caci de la constructia sa, terminata in 1989, multi s-au simtit ofensati de un asemenea edificiu futurist ce nu pare la locul sau cand vine vorba si de muzeul Luvru. Pe de alta parte, multi au fost incantati de juxtapunerea stilurilor arhitecturale constrastante. Astfel „contopindu-se”, acestea au oferit o imbinare a „vechiului” cu „noul”.
Piramida este incadrata de alte trei piramide asemanatoare, insa mai mici. Constructia a fost ceruta de presedintele Frantei, François Mitterrand, iar design-ul a fost realizat de arhitectul american din New York, I. M. Pei.
Structura a fost construita in intregime din panouri ( sau segmente, sau placi – nu stiu exact care ar fi termenul cel mai potrivit ). Ajunge la o inaltime de 20.6 metri, iar baza sa are laturi de 35 metri. Desi au fost supozitii cum ca numarul placilor ar fi egal cu „numarul fiarei”, totusi muzeul a specificat ca piramida contine 603 romburi si 70 de triunghiuri, deci un total de 673 de placi de sticla. Altii considera ca numarul ar fi chiar mai mare, dar inclin sa cred declaratia muzeului, fiindca mi se pare cea mai sigura. Pana la o adevarata proba contrarie, bineinteles.
Acum, putina referire si la rolul practic al piramidei. Aceasta de fapt este intrarea in Luvru, intrucat, se pare, principala intrare a palatului a avut o serie de probleme din cauza numarului foarte ridicat de vizitatori. Dupa ce intri (sa ignoram coada la care trebuie sa stai pana reusesti acest lucru), cobori pe niste scari rulante, dai de ghisee informationale,case de bilete si, ca sa ajungi mai departe in muzeu, urci alte scari rulante. Sistemul mi se pare destul de practic.
Cateva cuvinte de incheiere: desi nu ma deranjeaza prezenta uimitoarei piramide, nu pot afirma cu certitudine daca aceasta constructie a fost cea mai buna solutie; insa pot spune ca a fost o alegere indrazneata si, precum spuneam la inceputul articolului, demna de luat in seama.

5 comentarii:

cristiana bercea mafioso spunea...

Opa...Piramida de la Louvre! Mda... Uite, nu vreau sa sun transanta sau extremista, ca deobicei, dar nu o vad deloc "demna de luat in seama"! Am trecut si eu pe acolo in "tineretile mele" si nici macar atunci nu mi-a placut! Iarta-mi lipsa de entuziasm! Dupa cum stii, nu apreciez deloc borsul si tocanita, adica amestecurile fara noima si rigoare, adica, exact ce vad eu in treaba asta cu piramida. Mi se pare de prost gust, chiar decadent; de ce? In primul rand e inestetica; nu cade bine in peisaj; personal, cred ca imi creeaza idigestie! Apoi, nu are cap si coada; ca si cum l-ai urca pe Sanchiulet calare pe o Honda! Curtea interioara a palatului arata ca o cariatida din piatra fina cu inel cu piatra de diamant pe deget. Inchipuie-ti schlipici in parul unei statui din Olimp... Intreg muzeul e o abrambureala de opere de arta claie peste gramada, ultimul loc unde poti sa iti faci o impresie despre ce vezi pe acolo! Dar, deh, cumva trebuie adunate toate la un loc, spre a fi vazute cei ce nu isi permit a le vedea altfel; nici eu nu as fi apucat sa vad mumiile decat pe sticla daca nu erau trantite acolo, sau, similar, la British Museum si pe unde mai sunt... Deci e o mizerie, dar o mizerie necesara; ei, piramida e una bucata mizerie inutila. La gunoi cu ea! Arata ca intrarea intr-un hotel, pentru numele lui Ludovic al XIV-lea!! Mon dieu, mon Dieu!
Dar nu te supara, ma amie! Mi-a placut articolul tare mult si e o tema foarte adecvata unei discutii. Au revoir!

aLmA spunea...

nu am vizitat niciodata piramida din luvru, dar consider ca este foarte importanta acesta contopire de care a reamintit si alessandra a "noului" cu "vechiul" si astfel este vorba despre echilibru. m-am gandit in comentariul meu sa merg pe simbolistica. nu stiu daca v-ati pus vreodata problema, dar triunghiul echilateral(caci piramida este construita din mai multe astfel de triunghiuri) este simbol al echilibrului. faptul ca piramida are varful indreptat in sus inseamna ca focalizeaza energia in acea directie. de asemenea, in toate culturile spirituale creatia apare prin mijlocirea a trei aspecte fundamentale, a celor trei campuri de forta: actiune, reactiune si neutralitate, adica cele trei colturi ale piramidei. mi se pare ca si aceste aspecte trebuie luate in considerare pentru ca arta nu inseamna doar materie, ci si simbol si sentiment.

Torn Rose spunea...

Alma, tu vb despre contopirea "noului" cu "vechiul",apreciez modul in care ai tratat eventuala semnificatie a piramidei si mosul in care ti-ai expus idea, insa aceasta contopire a dus pana la denaturarea "vechiului", care este totusi si "autenticul" pana intr-acolo incat ca sa vizitezi Louvre-ul trebui sa intri prin culoarele subterane ale piramidei si sa iesi tot pe acolo. Dintre toate aspectele negative alea prezentei acestei piramide (de unele dintre ele amintea si Cristiana) acesta mis e pare chiar profanator, josnic, sa nu poata vizitatorul pasionat de simboluri si inmcarcat cu povesti despre istoria Louvre-ului sa treaca prin el de la intrare si pana la iesire, pt ca tre' sa intre "la subsol" printre celebra "piramide de verre"...toate de dragul de a arata ca putem sa facem si asa ceva in lumea asta a superficialitatii...Imic er scuze daca am fost prea agresiva in comentariul meu, doar ca nu m-am putut abtine...

Roxana spunea...

mda ca si cum l-ai pune pe Sanchiulet calare pe o Honda sau ca si cum ai pune usi care se deschid cu senzori la o cladire de 300 de ani.:D

Bogdan Raileanu spunea...

Nu zic ca piramida din fata muzeului Louvre, n-ar fi o constructie draguta si realizata intr-un mod interesant, insa a pune aceasta piramida ultra moderna in acelasi loc cu o cladire veche si cu o asemenea importanta si incarcatura ca muzeul Louvre mi se pare un pic prea mult. Sigur, a fost o idee ingenioasa si o solutie practica in privinta folosirii piramidei drept cale de intrare in muzeu, dar oricum, contrastul dintre cele doua cladiri este identic cu contrastul dintre un zgarie-nori si o casuta taraneasca din Romania anilor 1850. Mergand pe ideea acelui presedinte al Frantei care a cerut constructia piramidei (si pe ideea lui Cazacu, punct foarte bine constatat de Roxana), urmatorul pas ar fi sa vedem la Muzeul Satului din Bucuresti senzori de miscare in apropierea casutelor la activarea carora sa apara un mesaj de bun venit (evident cu afisaj LCD). Oh well...