miercuri, 16 aprilie 2008

"Le Voyage dans la Lune"-primul film facut vreodata?



Cu toate ca fratii Lumiere sunt considerati pionierii cinematografiei, inventand in 1895 primul aparat de fotografiat care functiona si ca proiector, numit cinematograf si realizand primele proiectii, o data cu filmuletul lor "La Sortie des Usines Lumieres", primul film in adevaratul sens al cuvantului este din punctul meu de vedere "Le Voyage dans la Lune" de regizorul francez Georges Melies.
Pentru a atrage un numar mai mare de spectatori in sala de cinema, fratii Lumiere se gandisera sa coloreze imagine cu imagine filmele, lucru posibil data fiind lungimea mica a acestora, dar necrezand ca industria cinematografiei va rezista si ca va avea succes, ei au refuzat sa-i vanda inventia lui Georges Melies. In ciuda acestui lucru, capodopera lui Melies din 1902, a beneficiat oricum de un mare succes. Inspirat de romanul lui Jules Verne, "De la Pamant la Luna", filmul debuteaza cu savantul interpretat chiar de Georges Melies care isi prezinta planul prin care urmeaza sa ajunga pe luna. Apoi, se trece la un cadru mai "festiv", plecarea "temerarilor" in aceasta calatorie curajoasa. O data ce ajung pe luna, sugerata printr-un decor usor naiv, dar desigur extrem de interesant pentru acea perioada, savantii descopera existenta extraterestrilor, iar filmul se incheie cu fuga si intoarcerea lor pe Pamant.
De buna seama ca din punct de vedere tehnic, filmul este realizat intr-un mod rudimentar, insa avand in vedere nivelul la care era cinematografia la inceputul secolului 20, "Le Voyage dans la Lune" este intr-adevar o mare opera de arta, fiind totodata pionierul genului sau, adica al filmelor de actiune si science-fiction. De asemenea, in acest film apar primele efecte speciale: disparitia extraterestilor la atingerea cu umbrela, trecerea cometei; primele costume elaborate, primele decoruri "indraznete". Un alt ingredient care a dus la succesul filmului este fara indoiala si imaginea cu luna in ochiul careia se vede infipta racheta spatiala cu care ajung savantii la destinatia lor.
In ciuda faptului ca este un film mut, desigur, si ca tehnica folosita este, cum am mai spus, rudimentara, merita sa incercati (si sa si reusiti) sa va uitati la acest film, daca nu aveti timp acasa, atunci macar la ora de TIC (dureaza numai 15 minute). Enjoy! :)

6 comentarii:

cristiana bercea mafioso spunea...

Doar cteva randuri: treaba asta cu "tehnica rudimentara" nu e deloc de condamnat, pentru ca filmele de la inceputul cinematografiei au o frumusete care mi se pare ca e data tocmai de tehnica asta nu asa de elaborata ca cea de acum. Probabil ca am vazut prea multe filme facute in virtutea tehnicii "moderne" si m-am plictisit de ele. Oricum, cum zicea si domn' profesor, cand faci poze cu un aparat cu film, si nu cu unul difital, trebuie sa depui ceva mai mult efort si sa investesti mai mult din toate. Asa era si cu filmele astea, cand lipsa sunetului sau a culorii trebuia suplimentata prin alte elemente, asa cum cineva caruia ii lipseste auzul are vazul mai dezvoltat. In filmele lui Hitchcock, spre exemplu, lipsa culorii e compensata printr-un joc de umbre si lumini nemaipomenit! In varianta germana a filmului "Faust", facuta prin anii'20, care e si muta si chioara (adica alb-negru:)), efectele speciale sunt foarte, foarte sugestive, mimica la fel... ca si aici, in "Le voyage dans la lune". Habar nu am daca e primul film- film facut vreodata, adica nu prima inregistrare, dar oricum e ceva... Am sa iti cer, Bogdane, filmul, ca "it's a must". Poate reusesc sa pun si eu cateva scene din "Vertiogo", sau din "Pasarile", daca ma prind cum... Oricum, toate astea (G. Melles, Alfie, etc.) sunt arta cinematografica pe bune!! (Iata ca mi-au scapat mai mult de cateva randuri...)

cristiana bercea mafioso spunea...

asa, am gasit: 1926 e anul in care e facut Faust. Cat de curand o sa ma dau de trei ori peste cap sa si postez cateva scene! (Cum naiba se face?! Aoleu!)

Bogdan Raileanu spunea...

Imi cer scuze daca am lasat sa se inteleaga cum ca filmul ar fi de condamnat pentru tehnica rudimentara. Nicidecum, Melies este mult mai de apreciat decat o multime de regizori contemporani, tocmai pentru ca el a venit cu ideile. Am gasit de cuviinta sa spun despre tehnica rudimentara, tocmai pentru a "preveni" ochii obisnuiti cu imaginea perfecta a filmelor din ziua de azi, sa treaca peste acest mic detaliu.

Anonim spunea...

Am vazut "Le Voyage dans la Lune". Merita urmarit! Incercati sa va detasati de cinematografia moderna, lasati criticile si eventualele nemultumiri legate de absenta sunetului! Imaginati-va posibilele replici! E cu totul altceva decat contemporanul Spielberg. Are mai mult farmec si, dupa parerea mea, implica publicul mai mult!

Ale B spunea...

Inca nu am reusit, dar planuiesc sa vad acest film cat de curand :)Pare intr-adevar ceva cu totul diferit fata de ce suntem noi obisnuiti in ziua de azi, insa asta nu inseamna ca trebuie considerat "inferior" filmelor moderne.

BOGDAN TEODORESCU spunea...

Imediat dupa moartea lui Freddy Mercury a fost lansat videoclipul "Heaven for everyone" in care se pot urmari citeva secvente imprumutate din filmul lui Melies. Imaginea personajului Lunii ranite de naveta calatoare este una dintre cele mai sugestive, ceea ce dovedeste intr-un fel intentiile autorului, foarte pline de umor inainte de a fi acte de pionierat sau probe ale geniului tehnic. Presupusa controversa a mijloacelor trebuie luata in calcul numai sub aspectul aportului de imaginatie. Melies cu siguranta nu si-a dorit sa faca o industrie din cinematograf, oricit de vizionar ar fi fost. De aceea lucrarea sa este plina de haz; efectele speciale, scenografia, secventionarea si scenariul sint sincere si nemijlocite, ca marturie a unui talent ingenuu, comparabil de pilda contemporanului sau Pablo Picasso. Aceasta nu inseamna ca este superior unui regizor din vremea noastra; in arta raporturile valorice sint dificil de impus si, la un moment dat, incorecte sau inutile. Consider ca singurul criteriu peren in arta este calitatea, orice-ar fi aceasta, intrucit si calitatea este un termen mobil.