Observ ca inca nu s-a postat niciun articol despre arta orientala si se pare ca nici alte clase nu au fost interesante de acest subiect care manifesta o putere de atractie din ce in ce mai mare asupra culturilor europene.Mie personal mi se pare un subiect incitant dar si complex care ofera nenumarate perspective de meditatie si discutie.
Orbitoare in varietatea sa,arta Orientului Indepartat cuprinde o gama larga, de la sculpturi colosale pâna la miniaturi splendide si delicate. India,China si Japonia isi au propriul stil creativ,distinct,dar poate datorita pasiunii mele pentru cultura indiana, prefer arta islamica in defavoarea celei chineze sau japoneze.Cand ma gandesc la cultura indiana invitabil imi apare in minte imaginea lui buddha,acea imagine tip care se gaseste atat imprimata pe tricouri(am si eu ceva de genul asta),pe timbre,dar si surprinsa in anumite sculpturi mai mult sau mai putin reusite.
Înca de la începuturile ei, arta indiana a manifestat puternice influente religioase. La început, reprezentarea lui Buddha era chiar interzisa; când acest lucru a devenit posibil, influentele puternice grecesti în provincia de nord-vest, au creat imagini partial elenizate ale lui Buddha, într-un stil greco-budist, care s-a raspândit pe arii extinse, reflectând o conceptie care a facut din India locul de nastere al hinduismului, jainismului si budismului in special.Conceptele orientale si spiritualitatea poporului indian se reflecta foarte bine in arta.Se dezvolta o viziune mai spirituala asupra artei,a actului creatiei,acesta fiind pus pe seama meditatiei.
Yoga si creatia artistica. Atât arta cât si meditatia yoghina sunt stari creatoare ale constiintei umane, amândoua generate de aceeasi sursa, dar ele par a fi îndreptate în directii diferite: arta catre domeniul manifestarii sensibile, exterioare, meditatia catre realizarea si integrarea interioara a formelor si impresiilor simturilor. Însa aceasta diferenta tine numai de factori secundari si nu de natura esentiala a artei si meditatiei.Arta foloseste formele lumii exterioare, ea nu încearca sa imite natura, ci sa reveleze o realitate superioara prin omiterea accidentului, ridicând astfel forma vizibila la valoarea de simbol, exprimând o experienta directa a vietii.
Meditatia si arta se intrepatrund.Artistul, pe de o parte, care are darul (nativ sau obtinut printr-un antrenament continuu) de a exprima o asemenea experienta intuitiva (sau directa), îsi cristalizeaza viziunea interioara în forme vizibile, audibile sau tangibile, inversând procesul meditativ într-un proces de materializare. Dar acest fapt presupune ca artistul sa fi atins mai întâi acea experienta launtrica. Acest proces poate fi conditionat fie de stimuli externi, fie de geniul artistului, sau de un antrenament spiritual. Adeseori, toti acesti factori actioneaza împreuna: frumusetea coplesitoare a naturii sau impresia unui chip uman deosebit de expresiv, sau un gând elevat, iluminator, pot actiona ca niste stimuli care sa trezeasca geniul latent; iar ca rezultat al acestei concentrari constiente asupra acestor strafulgerari intuitive, experienta îmbraca o forma definita si în final se materializeaza în creatia unei opere de arta.
Arta si spiritualitate.O combinatie perfecta între arta si spiritualitate era realizata, de exemplu, la yoghinii sau misticii buddhisti, care îsi materializau viziunile în sculpturi si picturi, imnuri si arhitectura, filozofie si poezie, purtând astfel mesajul înaltelor lor realizari spirituale în toata Asia.În aceasta directie, contemplarea frumosului, spune Buddha, ne elibereaza de toate preocuparile egoiste.
Orbitoare in varietatea sa,arta Orientului Indepartat cuprinde o gama larga, de la sculpturi colosale pâna la miniaturi splendide si delicate. India,China si Japonia isi au propriul stil creativ,distinct,dar poate datorita pasiunii mele pentru cultura indiana, prefer arta islamica in defavoarea celei chineze sau japoneze.Cand ma gandesc la cultura indiana invitabil imi apare in minte imaginea lui buddha,acea imagine tip care se gaseste atat imprimata pe tricouri(am si eu ceva de genul asta),pe timbre,dar si surprinsa in anumite sculpturi mai mult sau mai putin reusite.
Înca de la începuturile ei, arta indiana a manifestat puternice influente religioase. La început, reprezentarea lui Buddha era chiar interzisa; când acest lucru a devenit posibil, influentele puternice grecesti în provincia de nord-vest, au creat imagini partial elenizate ale lui Buddha, într-un stil greco-budist, care s-a raspândit pe arii extinse, reflectând o conceptie care a facut din India locul de nastere al hinduismului, jainismului si budismului in special.Conceptele orientale si spiritualitatea poporului indian se reflecta foarte bine in arta.Se dezvolta o viziune mai spirituala asupra artei,a actului creatiei,acesta fiind pus pe seama meditatiei.
Yoga si creatia artistica. Atât arta cât si meditatia yoghina sunt stari creatoare ale constiintei umane, amândoua generate de aceeasi sursa, dar ele par a fi îndreptate în directii diferite: arta catre domeniul manifestarii sensibile, exterioare, meditatia catre realizarea si integrarea interioara a formelor si impresiilor simturilor. Însa aceasta diferenta tine numai de factori secundari si nu de natura esentiala a artei si meditatiei.Arta foloseste formele lumii exterioare, ea nu încearca sa imite natura, ci sa reveleze o realitate superioara prin omiterea accidentului, ridicând astfel forma vizibila la valoarea de simbol, exprimând o experienta directa a vietii.
Meditatia si arta se intrepatrund.Artistul, pe de o parte, care are darul (nativ sau obtinut printr-un antrenament continuu) de a exprima o asemenea experienta intuitiva (sau directa), îsi cristalizeaza viziunea interioara în forme vizibile, audibile sau tangibile, inversând procesul meditativ într-un proces de materializare. Dar acest fapt presupune ca artistul sa fi atins mai întâi acea experienta launtrica. Acest proces poate fi conditionat fie de stimuli externi, fie de geniul artistului, sau de un antrenament spiritual. Adeseori, toti acesti factori actioneaza împreuna: frumusetea coplesitoare a naturii sau impresia unui chip uman deosebit de expresiv, sau un gând elevat, iluminator, pot actiona ca niste stimuli care sa trezeasca geniul latent; iar ca rezultat al acestei concentrari constiente asupra acestor strafulgerari intuitive, experienta îmbraca o forma definita si în final se materializeaza în creatia unei opere de arta.
Arta si spiritualitate.O combinatie perfecta între arta si spiritualitate era realizata, de exemplu, la yoghinii sau misticii buddhisti, care îsi materializau viziunile în sculpturi si picturi, imnuri si arhitectura, filozofie si poezie, purtând astfel mesajul înaltelor lor realizari spirituale în toata Asia.În aceasta directie, contemplarea frumosului, spune Buddha, ne elibereaza de toate preocuparile egoiste.
4 comentarii:
Un subiect interesant, chiar intrigant. Oamenii sunt, in general, reticenti sa-l abordeze si sceptici in ceea ce priveste semnificatiile si aplicatiile lui.
Consider ca arta orientala isi are radacini adanci in religie. Nu cred ca scopul ei este atat de diferit de cel al artei religioase europene, unde icoanele si sculpturile sunt folosite pentru a crea o legatura spirituala intre credinciosi si fiinta divina, pentru a induce o atmosfera de rugaciune, care reprezinta, de fapt, un dialog/monolog cu fiinta divina. In Orient, arta este folosita pentru a atinge noi nivele spirituale, ceea ce, in esenta este cam acelasi lucru; numai ca, in arta orientala, se pune mai mult accent pe aceasta arta.
Imi place foarte mult ideea ca admiratul frumosului il distrage pe om de la preocupari egoiste. Intr-adevar, cred ca odata ce omul ajunge la acel stadiu in care poate cu adevarat sa admire si sa aprecieze frumosul, el a atins o treapta inalta de nivel spiritual si moral si, deci, se afla deasupra rautatilor marunte. Caractelu special al artei orintale nu consta in folosirea de tehnici deosebite, ci in aplicarea ei in viata si desavarsirea oamenilor.
imi pare bine ca ai inteles ideea articolului,ioana:)...ar mai fi multe de zis ,dar aici intervine si un paradox...de fapt nu e nimic de zis(ah,ce-mi place) ...ps:de acum incolo sa nu le mai ziceam credinciosi,nu-mi place cum suna...poate doar religiosi-''sculpturile sunt folosite pentru a crea o legatura spirituala intre credinciosi si fiinta divina''...>:D<
Fireste, arta si cultura orientala sunt niste lucruri foarte interesante , deoarece reprezinta o lume cu totul diferita de a noastra. Probabil, insa tocmai pentru ca e o lume diferita si nu tocmai cunoscuta, sau pentru ca suntem invadati de obiecte care nu isi au locul in spatiul nostu (portelanurile cu chinezi pescari, etc) nu simt o atractie prea mare pentru aceasta arta. Iar acele portelanuri, chiar daca la origini sunt niste obiecte cat se poate de bun gust, odata ce sunt aduse undeva unde isi pierd semnificatia lor originala si unde nu fac parte din "peisaj" pot deveni lesne kitsch-uri. La fel si cu manelele. Muzica aia turceasca/greceasca in locul de unde provine este de apreciat, dar adusa aici si combinata fara minte cu muzica lautareasca, nu poate da nastere decat unei porcarii. Am divagat, dar cred ca ai inteles mesajul. Oricum, asta este doar parerea mea si nu am nimic impotriva acestui articol, este unul foarte bun si e bine ca ai adus in discutie aceasta tema :)
de cum am vazut titlul articolului mi-am dat seama ca tu erai autoarea.foarte fain articolul si yoga este o experienta pe care chiar as incerca-o.
Trimiteți un comentariu