Introducere
Am ales acest subiect pentru ca suprematismul mi s-a parut o parte foarte interesanta din arta contemporana.
Titlul articolului face referire la modul in care pictorul rus Malevici "explica" suprematismul, tot el introducand acest termen in arta in anii 1914-1915, o data cu publicarea lucarilor sale în care renunţă la reprezentarea obiectelor pentru a înregistra sensibilitatea degajată de orice aluzie la lumea vizibilă.
Scopul articolului este acela de a va crea o imagine ampla asupra suprematismului pentru a va putea exprima opinia in legatura cu acesta. Sunt foarte curios sa vad cum vor fi impartite parerile !
Definitie
Suprematismul este o formă extremă a abstracţionismului geometric, definită de artistul rus Kazimir Malevici (1878-1935), care este şi iniţiatorul acestei mişcări, ca “o supremaţie a emoţiei pure în artă” şi ca “o eliberare de lumea obiectuală”. Teoriile suprematiste afirmă suveranitatea formei abstracte limitată la pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi şi cruce, şi sunt expuse în numeroasele scrieri ale pictorului, opera sa fiind cea mai bună ilustrare a lor.
Evolutia suprematismului
Prima lucrare a lui Malevici care trezeşte un deosebit ecou este tabloul "Pătrat negru pe un fond alb" (1914-1915). Suprafaţa neagră, executată în întregime în ulei, netedă, fără urme de pensulă, este imaculată şi unitară. Factura fundalului, în schimb, de un alb uşor cenuşiu, este neregulată. Această tratare diferenţiată creează efectul încrustării albului în negru, în acelaşi timp, patratul pare să se ridice în aer, dezlipindu-se de materia albă. Malevici considera "Pătratul negru" expresie a densităţii maxime a masei de culoare, simbol pentru "economia geometrică". În 1915, publică manifestul "De la cubism şi futurism la suprematism, un nou realism artistic", la redactarea căruia a contribuit şi poetul Vladimir Maiakovski. Malevici îşi dezvoltă ideile, cinci ani mai târziu (1920), în studiul "Suprematismul ca model al nonreprezentării", text ce va fi cuprins în volumul "Lumea nonreprezentării".
Suprematismul in arta aplicata
În 1918, Malevici, împreună cu Nadejda Utaltova, lucrează în "Atelierele pentru o Artă Liberă" la aplicarea principiilor suprematiste în industria textilă. Stilul se extinde şi în alte domenii, în tipografie,arhitectura , design de mobile şi obiecte de portelan. În decembrie 1917, are loc o expoziţie de artă aplicată în Salonul Michailova(Moscova), unde sunt expuse în special lucrări de tricotaj, îmbrăcăminte de perne, fulare şi poşete cu motive suprematiste. La Vitebsk, în 1919 Malevici formează gruparea "Unovis" (prescurtare a expresiei ruse Utverditeli Novogo Iskusstva = "Campionii artei noi"), care avea ca scop promovarea unei viziuni suprematiste în artă, dar şi în viaţa de toate zilele.Principii estetice ale suprematismului
Forma
- bidimensionale;
- existenta unor forme de baza cum ar fi : patratul, cercul si crucea;
- formele colorate se deplasează liber, animate de o energie misterioasă.
Există trei categorii de culori în pictura suprematistă. În primul rând albul pentru fond, reprezentând spaţiul infinit. Negru este rezervat pentru figura de bază, care este pătratul. Pentru rest se folosesc culorile primare în stare pură.
Spatiul
Subiectul unei opere suprematiste este captarea unui moment din evoluţia formelor în dimensiunile spaţiului. Pentru suprematism, spaţiul depăşeşte reprezentarea în trei dimensiuni, el este conceput în mai multe straturi, pe care evoluează formele în mod liber. (*Compozitie suprematista,1915 ->>>)
Pătrunderea suprematismului în vestul Europei
Prin El Lissitzky, în 1922, ideile suprematismului pătrund în Germania. Lissitzky transpune principiile lui Malevici în construcţiile sale "Proun" (prescurtare de la "Pro-Unovis"), pe care le consideră punte de trecere între pictură şi arhitectură. Purismul promovat de artiştii ruşi se întâlneşte cu preocupările pentru plasticitatea pura ale olandezilor Piet Mondrian şi Doesburg, grupaţi în jurul revistei De Stijl. Acest purism va veni, de asemenea, în întâmpinarea căutărilor şcolii Bauhaus, constituind o premiză de la care se va revendica orice tendinţă spre functionalism, spre asceza formala, spre puritatea limbajului plastic.Lucrari:
Reprezentare, El Lissitzky, 1919
Kazimir Malevici, “Cavaleria roşie”
6 comentarii:
Maestre,trebuie sa recunosc ca nu am mai auzit de acest termen pana sa citesc articolul tau care mi-a placut mult. Mi se pare interesant modul in care pictorii suprematisti se foloseau de formele geometrice cele mai simple (triunghi, patrat, cerc) pentru a "construi", practic o opera de arta. E de remarcat viziunea artistilor suprematisti care au venit cu aceasta idee originala, idee transpusa in niste tablouri interesantesi atractive.
Cu tot respectul pentru suprematism, eu trebuie sa recunosc ca nu il agreez. Auzisem despre el dinainte ca tu sa il prezinti, dar nu stiam ca asa se numeste. Este o arta de tip ermetic si cred ca eu nu am sensibilitatea necesara de a patrunde in spatele "patratului". Eu vad patratul si atat...sau cercul, depinde de caz. Cu riscul de a fi criticata penteru lipsa puterii de patrundere, astept sa vad noi comentarii la acest subiect foarte interesant propus de Costin. De ce nu, poate ma convingeti si pe mine ca "patratul" ascunde ceva profund.
P.S ultima imagine postata imi sugereaza ceva, totusi.
Toate cele bune, C.C.
Cristina, sunt total de acord cu tine. Nimic de adaugat... ma lasa rece. Poate ne explica dom' profesor ce-i asa profund intr-o pictura a unui cerc negru pe un fundal alb. :D
abstractionismul geometric,din care se trage si suprematismul, are la baza conceptul avangardist al renuntarii la imagini concrete,al venerarii formelor pure care stau la baza artelor plastice.intr-adevar,este o abordare mai rece,pragmatica dar tocmai asta e noutatea...probabil nu mi-as cumpara un astfel de tablou,nu ar fi genul meu, dar as vizita cu placere expozitii de arta pe tema asta
Penultima lucrare nu e de Kazimir Malevici, este de El Lissitzky.
Este un curent interesant ca conceptie, nu si ca reprezentare. Nu cred ca ai putea vorbi despre o lucrare suprematista ca fiind foarte frumoasa, ea ar trebui sa-ti produca o senzatie, o iluzie (de spatiu, de miscare). Scanteia in suprematism este reprezentarea formelor geometrice simple, cu culori primare, care nu reprezinta "ceva frumos" de fapt, si nici nu necesita calitati deosebite de desen sau pictura, dar care au trecut printr-un proces profund de meditatie, de creatie, si au un inteles adanc, filosofic. A realiza o lucrare in acest stil inseamna a trece printr-un proces intens de creatie. Cred ca ceea ce a fost mai relevant in suprematism s-a intamplat deja, asta a fost insasi crearea lui- schimbarea gandirii la 180'.
Trimiteți un comentariu