duminică, 4 mai 2008

Baiadera

Actul I.


Tabloul 1. Războinicul Solor pleacă la vânătoare în pădurea sacră. Marele Brahman o cheamă pe baiadera Nikia să-şi prezinte dansurile rituale. Vrăjit de frumuseţea ei, îi destăinuie dragostea sa, dar este respins. După festivitate, Solor se întâlneşte în ascuns cu Nikia şi îşi jură credinţă. Sunt urmăriţi însă fără ştirea lor de către Brahman.
Tabloul 2. La palat, Rajahul plănuieşte să o căsătorească pe fiica sa Gamzatti cu Solor. Războinicul încearcă să refuze onoarea, dar Rajahul stabileşte căsătoria peste trei zile. Gamzatti aude cum Marele Brahman îi destăinuie Rajahului cele văzute, din dorinţa de a rupe jurămintele de dragoste dintre Solor şi baiaderă. Infuriat, Rajahul îl dă afară pe Brahman şi pleacă îngândurat.
Gamzatti o cheamă pe Nikia la palat şi îi cere să renunţe la Solor. Aceasta refuză, aruncându-i la picioare bijuteriile oferite. Confruntarea devine tot mai aprigă. Chemat de către slujnică, Rajahul intră chiar în momentul când Nikia o ameninţă pe Gamzatti cu un pumnal, interpunându-se între cele două rivale. Soarta baiaderei este pecetluită...
Tabloul 3. Cu ocazia căsătoriei lui Gamzatti cu Solor, are loc o procesiune în faţa templului. Cand apare Nikia, slujnica îi oferă un coş cu flori, iar dansul ei vorbeşte clar despre dragostea sa pentru Solor. Din coş iese un şarpe veninos care o muşcă. Brahmanul îi propune un antidot, dar Nikia refuză, preferând moartea, spre bucuria Rajahului şi a lui Gamzatti.



Actul II.
In camera sa de la palat, Solor fumează opiu, încercând să-şi găsească liniştea. Prin fum îi apar umbrele Nikiei şi ale celorlalte baiadere, care coboară de pe ziduri. După ce aburii visului se risipesc, Solor încearcă să le prindă din nou apucând capătul eşarfei aruncate de Nikia. Trage de acesta, dar palatul se prăbuşeşte peste el, ducându-l în lumea umbrelor...






Un comentariu:

cristiana bercea mafioso spunea...

sil, sil, sil! sa traiesti! simpatica ta prezentare mi-a atras atentia, trebuie sa recunosc, pentru ca, din nou in mai nou, n-aveam cunoastere de Baiadera. As vrea, totusi, sa ne impartasesti de unde vine baletul acesta si unde se duce, pentru ca ma indoiesc ca toata lumea stie. Sau daca toata lumea stie, sa imi spui mie la ureche, ca eu nu stiu. Asaaaa... expunerea mi s-a parut foarte faina, putin interes am vazut pentru creatii orientale. Adica cele ce au actiunea plasata in Orient. Mai ales venit dinpre marele urs. Adica URSS. Mai mult, am dat peste niste recenzii ale unor diferite puneri in scena si scria pe acolo ca-i un balet greu, chiar greu de tot, pe o muzica tare complicata si matematicoasa. Nu am vazut spectacolul, nu am idee cum e decorul, dar vad prin pozele matale ca nu prea e, asa ca m-am interesat cum arata odinioara si am gasit. Din pacate nu pot posta aici, la comentariu, dar uite linkul:http://en.wikipedia.org/wiki/La_Bayad%C3%A8re. E wikipedia, desigur, ceva mai breaz nu am gasit. Dar e interesant de vazut evolutia, sau, ma rog, etapele prin care au trecut costumele si decorul de la 1877 incoace. Cam pe atunci capatam noi independenta, right? Ce coincidenta simpatica!