miercuri, 7 mai 2008

Ce tip de arta va atrage?

Acest post are scopul inceperii unei scurte dezbateri despre forma de arta care va atrage cel mai mult. Incredibil, dar multa lume cand aude cuvantul "arta" se gandeste automat la pictura. Sa fie acest fapt generat de popularitatea acestui mod de transpunere vizuala, sau pur si simplu o generalizare grosolana generata de lipsa de interes? Nu vreau sa intelegeti, Doamne fereste, ca as fi impotriva picturii, dar sincera sa fiu am auzit putina lume numind sculptura, spre exemplu, tipul de arta cel mai apreciat. Asadar, in cazul in care aveti o anumita preferinta, va rog sa ne-o impartasiti in scurtul timp ramas pana domnul profesor va zice "Stop bloggin'!". Sper ca aceasta dezbatere va fi cat se poate de subiectiva :)

7 comentarii:

cristiana bercea mafioso spunea...

Mai, discutia asta despre "care e preferata/preferatul tau X?" nu prea ma atrage. Nu prea sunt de acord cu ideea de a avea ceva preferat, de aceea evit intrebarile de genul acesta. Dar discutia e interesanta, totusi, si aici nu sunt de acord cu mine insami, din nefericire. Deci, desi nu imi place, am o preferinta intr-ale artei, anume cinematografia. De ce se intampla asta? Pai, uite, e dificil sa zici ca preferi elementul x elementului y fara sa le cunosti foarte, foarte amanuntit pe ambele. De aia e impropriu sa zic ca arta mea preferata e cinematografia; zic asa doar pentru ca am vazut multe, multe filme de toate felurile (bune) si am citit cate ceva despre tehnica, dar asemenea cunostinte nu am despre nicio alta forma de arta. Deci nu o lua drept buna ca asta imi place dintre toate. E tare complicat sa gasesti raspuns la intrebarea ta! Ar trebui sa intrebi un licentiat, sau un doctor (in asa ceva), sau vreun profesor. Dar, totusi ma atrage cinematografia, anume cea alb-negru, in particular, mai exact Alfie cel mai tare! Si ar mai fi arta lui Tarkovski, care face arta oricum ai lua-o, si in "Ivan Ivanov" si in "Calauza", mai ales in "Calauza"! Recomand oricum filmul, nu e aici locul si nici timpul sa vorbesc despre acest film, dar ma simt in masura sa il propovaduiesc, ca l-am vazut literalmente de vreo 25 de ori. A, si treaba asta cum ca nu se mai fac filme bune e o aiureala, ca se fac din plin. Si imi mai plac si Murnau, Zeffireli, Scorsese, si o seama de actori pe care nu ii mai insir, dar care sunt artisti. Si, desigur, mama si tatal tuturor filmelor tapene, F.F. Coppola, ca doar nu degeaba imi zice "mafioso"! "You come here, on the day of my daughter's marriage, and you ask me to kill for money?! I don't kill for money!" Si Robert Mulligan, Wilhelm Pabst, Sergio Leone, Welles, Polanski, uf, nu mai stiu. Mai sunt o groaza care mi-au placut si pe care nu stiu cum ii cheama. Tarantino... Ha-ha, mi-a placut abordarea lui Ciulei in "Valurile Dunarii"...Aaaa, Carl Boese; mi se pare, de altfel, ca inca mai ruleaza pe la Cinemateca "Golem", acela al lui Paul Wegener si Boese, de prin 1920. ar fi dragut sa mergem, poate, sa il vedem toti.Se pare ca anul acesta (1920) a fost tare norocos pentru cinematografie... oricum, ma opresc aici cu palavrageala, concluzionand ca arta cinematografica ma atrage! Pa!

cristiana bercea mafioso spunea...

Doamne-fereste, cat am scris!!!

dudistik spunea...

:))inteleg zbuciumul interior al cristianei cu privire la acest subiect....si ii dau dreptate.doar ca odata ce te atrage o anumita arta,e logic sa vrei sa stii cat mai multe despre aceasta.asa ca sa nu intram in chestiuni filosofico-psihologice(exista cuvantul asta??)
revenind la subiect si la preferintele mele,as zice ca cel mai mult ma atrage pictura(:X:X:X),desenul( si mai :X:X:X:X) si in general ceea ce se poate expune bidimensional.n-as mai avea de zis prea multe....aaa...ba da....sper sa mergem cat mai curand la muzeu ca sa va pot prezenta unele dintre tablourile mele preferate...pana atunci ramane secret;)

cristiana bercea mafioso spunea...

ce zbucium interior, mama?
ce "filosofico-psihologice"? vorbeam de cinematografie ca arta, nu de Nietzsche ;)!

Costin Badici spunea...

Daca ar fi sa aleg intre artele de-alungul timpului( contemporana, medievala, etc, adica dupa clasificarea asta), nu cred ca as putea alege pentru ca fiecare are valorile ei. Dar daca ar fi sa aleg intre ramurile artei, cred ca cel mai mult ma atrage literatura. Prin asta nu vreau sa spun ca pun literatura deasupra celorlalte arte, ci doar ca prefer sa citesc o carte buna, decat sa ma uit la un tablou, la o sculptura sau la un film alb/negru. Operele literare au dupa parerea mea o complexitate psihologica mult mai mare decat alte opere artistce...si in fine nu cred ca este doar o parere, ci si un adevar.

cristiana bercea mafioso spunea...

Mai Costin, doar intreb, dar jur, chiar jur ca jur ca intreb doar, literatura intra la arte? ca am vazut ce ai scris (foarte tare, by the way) si am intrebat in stanga si in dreapta si mi s-a zis ca domeniile vin cam asa: arta, literatura, stiinta, filosofie, teologie, etc., deci ca arta si literatura ar reprezenta doua forme diferite de exprimare sau ce-o fi. Cam asa stiam si eu pana acum.

Anonim spunea...

In ceea ce ma priveste pe mine, fara doar si poate, pe primul loc in "clasamentul" meu, daca pot sa spun asa, se afla muzica! :x Aproape orice gen muzical, de la clasicele concerte pentru pian ale lui Beethoven pana la "minimalul" cel-de-toate-zilele-mai-precis-azi (ca, de, moda e schimbatoare), de la muzica traditionala tibetana pana la cea romaneasca, de la jazz pana la ciudatele acorduri psihedelice (Psychedelic Trance), muzica a fost intotdeauna cea mai buna metoda de relaxare pentru mine. Desigur, nu pun muzica pe un piedestal si restul, vorba ceea, "duca-se"; apreciez si celelalte tipuri de arta (pictura in special), insa daca ar fi sa aleg... as alege muzica fara indoiala. :)